Aanmelding
Aanmelding kan telefonisch, via e-mail of via de website. Wij streven ernaar u zo snel mogelijk in te plannen voor een intakegesprek. Het Twentsch Logopediecentrum hanteert een wachtlijst, de gemiddelde wachttijd op een behandeling is 6-8 weken. Bij acute zorgvragen (bijvoorbeeld preverbale logopedie, neurologische problematiek) hanteren wij een afwijkend wachtlijstbeleid. U kunt terecht via de Directe Toegang Logopedie (DTL) of na verwijzing van een arts of specialist. Na aanmelding ontvangt u per e-mail een afspraakbevestiging en eventuele formulieren voor de intake.
Vergoeding
Wij houden van duidelijke taal en transparantie: ook over de vergoeding van de logopedie. Logopedie wordt volledig vergoed vanuit de basisverzekering.
Wij begrijpen dat de kosten voor zorg hoog zijn en proberen altijd te kijken naar de meest kosteneffectieve manier van behandelen. Om dit te bereiken werken wij met vaste zorgpaden. Uiteraard bieden wij zorg op maat, dus het kan zijn dat uw logopedist ervoor kiest om af te wijken, of het zorgpad anders in te richten. Dit kan en mag: onze logopedisten zijn professionals en zij zijn gewend om goed onderbouwde keuzes te maken.
Er is een vast bedrag dat per sessie wordt betaald door uw zorgverzekering. Boven de 18 wordt eerst het eigen risico aangesproken.
Het Twentsch Logopediecentrum heeft contracten met alle zorgverzekeraars. Voor informatie over tarieven of vergoeding kunt u terecht bij uw zorgverzekering.
Voor de vergoeding van logopedie maakt het niet uit in welke vorm de behandeling wordt gegeven: de inhoud van de behandeling is leidend. Ook is de duur van de behandeling (hoe lang een sessie duurt) niet van invloed op de vergoeding vanuit de zorgverzekering. Als er veranderingen zijn in de vergoeding van de logopedie dan wordt u daarover geïnformeerd.
Voorbeeld zorgpad + declaratie
Inhoud van de sessie | Vergoeding zorgverzekeraar + tariefcode |
Aanmelding + inplannen afspraak Vorm: telefonisch of via e-mail |
Geen vergoeding, geen tarief |
Intake/anamnese/onderzoek + opmaken dossier Vorm: hybride |
Vergoeding vanuit de basisverzekering Dubbele codering: 4057 of 4061 + 4000 (of 4002-4010) |
Verder onderzoek Vorm: hybride |
Vergoeding vanuit de basisverzekering Code: 4000/4002 |
Analyse + opstellen behandelplan en doorspreken behandeldoelen/behandelplan 'Samen beslissen' Vorm: hybride |
Vergoeding vanuit de basisverzekering Code: 4000/4002 |
Accorderen behandelplan + geven toesteming behandeling en advies/instructie van de logopedist Vorm: hybride |
Vergoeding vanuit de basisverzekering Codering: 4000/4002/4011 Dubbele codering: 4000/4002 + 4011 |
Behandeling Vorm: hybride |
Vergoeding vanuit de basisverzekering Codering: 4000/4002/4011 Dubbele codering: 4000/4002 + 4011 |
Tussenevaluatie Vorm: hybride |
Vergoeding vanuit de basisverzekering Codering: 4000/4002/4011 Dubbele codering: 4000/4002 + 4011 |
Eindevaluatie Vorm: hybride |
Vergoeding vanuit de basisverzekering Codering: 4000/4002/4011 Dubbele codering: 4000/4002 + 4011 |
Afsluiting + invullen PREM + advies instructie Vorm: hybride |
Vergoeding vanuit de basisverzekering Codering: 4000/4002/4011 Dubbele codering: 4000/4002 + 4011 |
Er worden enkele en dubbele coderingen gedeclareerd. Het kan zijn dat op 1 dag 2 codes worden gedeclareerd (dubbele codering). Dit komt het meest voor bij de intake/anamnese/onderzoek, bij directe behandeling met aparte ouderbegeleiding of bij het geven van instructie/advies naast de behandeling en bij evaluaties.
De Nederlandse Zorgautoriteit stelt regels op welke coderingen bij elkaar mogen worden gedeclareerd. Het Twentsch Logopediecentrum volgt dit beleid.
Heeft u vragen over declaraties, vergoedingen, coderingen of andere betalingen? Neem dan eerst contact op met de behandelend logopedist. Komt u er niet uit of is het antwoord onbevredigend, neem dan contact op met de praktijkhouder: Galina Schouten (06-54244315).
Intake/anamnese/onderzoek
De logopedist neemt indien nodig een Directe Toegang Logopedie (DTL) screening af. Dit is een algemene screening die bepaalt of u kunt starten met de behandeling of dat u toch een verwijzing van de arts nodig heeft.
De logopedist luistert naar de klacht en beantwoordt eventuele vragen. De logopedist stelt vragen over recente medische gegevens. De logopedist vraagt toestemming om, indien noodzakelijk, informatie op te vragen aan derden of andere behandelaars. De logopedist informeert over de af te nemen onderzoeken, verwachte behandelduur, behandelfrequentie en het behandelverloop. De logopedist informeert over de bereikbaarheid, aanwezigheid en over het behandelprotocol. De eerste afspraak wordt als 2 afzonderlijke behandelingen gedeclareerd bij uw zorgverzekeraar.
Behandeling: behandelduur en behandelvorm
Behandeling wordt opgestart na onderzoek, observatie of gesprek.
Wij bieden de behandeling hybride aan. Dit betekent dat wij: face-to-face behandelen, online behandelen via videobellen, via e-consulten (bijvoorbeeld via de email of via een ander platform waarop directe communicatie is), telefonisch (bellen of WhatsApp/Siilo) of via een andere vorm van zorg op afstand.
Samen beslissen we welke vorm het beste is voor u, uw kind of naaste. We maken besluiten over de frequentie (hoe vaak per week wordt er behandeld), over de behandelduur (hoe lang duurt een sessie) en over de behandelvorm (op welke manier wordt de behandeling gegeven).
Uw behandelend logopedist kijkt welke vorm van behandeling het meest geschikt is. Het kan zijn dat een geplande reguliere face-to-face behandeling wordt vervangen door een e-consult, telefonisch consult of videobellen. Dit wordt uiteraard met u afgestemd of afgesproken.
Binnen de praktijk duurt een reguliere sessie tussen de 10 en 25 minuten, groepsbehandelingen variëren van 30-60 minuten; dit is inclusief administratie en voorbereiding. Speciale behandelingen: stotteren, jonge kinderen/baby's of ouderen kunnen langer duren: 25-60 minuten. Ook kunnen er behandelingen aan-huis of in een instelling worden gegeven (als hier noodzaak toe is), daarvoor wordt extra toeslag gerekend over het reguliere tarief. Die toeslag voor aan-huis of in een instelling wordt vergoed vanuit uw zorgverzekering.
Behandeling wordt alleen gestart met toestemming van cliënt/ouder/verzorger.
Evaluatie
Evaluatie vindt in overleg plaats. Evaluatie kan plaatsvinden op uw verzoek, verzoek van de verwijzer, ouder, verzorger of behandelend logopedist. Er worden twee soorten evaluaties gepland: tussenevaluaties en eindevaluaties. Evaluaties kunnen op locatie, telefonisch, via videobellen of per mail of in een andere vorm van zorg op afstand plaatsvinden.
Indirecte tijd, overige werkzaamheden, passend bij de behandeling
Overige werkzaamheden (bijvoorbeeld het bellen van een leerkracht, overleggen met een andere discipline of collega) vallen binnen de vergoeding van een sessie (dit wordt gezien als indirecte tijd). Het kan dus voorkomen dat een sessie korter duurt dan u gewend bent, omdat u de behandelend logopedist heeft gevraagd om contact op te nemen met een andere partij. De overige werkzaamheden gaan dus van de directe behandeltijd af.
Afwezigheid en no-show
Het kan voorkomen dat de behandeling geen doorgang heeft vanwege het vergeten/missen van een afspraak, vakantie of ziekte.
Samen met de behandelend logopedist beslist u hoe u om wil gaan met afwezigheid. Dit kan per keer verschillen.
Er zijn bij afwezigheid 2 opties:
- u ontvangt bij ongeoorloofde afwezigheid (te laat/niet afmelden) een no-show factuur (deze kosten 15 euro).
-
de behandeling wordt omgezet naar een behandeling op afstand: bijvoorbeeld telefonisch, via e-consult, of videobellen.
Bij optie 2 geeft de logopedist u instructie hoe u de oefeningen thuis kunt uitvoeren, beantwoordt vragen en geeft huiswerk mee (bijvoorbeeld via de e-mail of via een telefonische berichtendienst/videoverbinding). De logopedist verwacht dat u de oefeningen thuis uitvoert en vraagt hoe dit is gegaan bij de daaropvolgende sessie. De vervangende sessie telt mee in de behandelreeks die is afgesproken en wordt gedeclareerd bij de zorgverzekeraar.
Is er sprake van structurele afwezigheid waardoor er een grote vertraging in het zorgpad en behandelplan ontstaat? Dan gaan wij met u in gesprek over hoe u het traject verder wilt voortzetten. In verband met wachtlijsten kan het zijn dat wij u dan adviseren om de behandeling te stoppen of ergens anders voort te zetten.
Afwezigheid behandelaar
Onze logopedisten hebben recht op verlof: het kan zijn dat ze tijdelijk ziek zijn, op vakantie gaan of een dagje weg zijn. De behandeling wordt dan meestal overgedragen aan een andere collega. De behandeling wordt doorgezet als een reguliere behandeling of als een behandeling op afstand. Om geen vertraging op te lopen in het behandelplan raden wij altijd aan om de behandeling door te zetten: op afstand of in de praktijk bij een collega. Mochten er zwaarwegende redenen zijn om dit niet te doen, of er is geen vervanging beschikbaar, dan kan de behandeling tijdens de afwezigheid van de logopedist tijdelijk komen te vervallen.
Overleg met derden/Verslaglegging aan derden
Overleg met derden en verslaglegging aan derden wordt niet vergoed door de zorgverzekeraar. Dit betekent dat als er overleg moet worden gepleegd op aanvraag van de cliënt, met een andere partij: basisschool, Kentalis, Pento, Audiologisch Centrum, Roessingh en het is in het belang van de behandeling van de cliënt, dan sturen wij daarvoor een factuur naar de uitnodigende partij. Als er geen afspraken zijn gemaakt over de vergoeding, dan kan dit betekenen dat u als cliënt de factuur ontvangt.
Het Twentsch Logopediecentrum brengt de volgende kosten in rekening bij verslaglegging en/of overleg op aanvraag van derden, gefactureerd aan de aanvrager:
- €70,00 voor uitgebreid verslag (uitgebreide anamnese, heronderzoeksgegevens, analyse, logopedische diagnose, conclusie en aanbeveling),
- €35,00 voor kort logopedisch verslag (logopedisch diagnose, conclusie, aanbeveling)
- Kopie tussen- eindverslag logopedie verwijzer/huisarts (indien beschikbaar) en uitdraai digitaal dossier (met toestemming van de cliënt) gratis.
- De kosten aanwezigheid bij overleg op aanvraag van derden zijn: €75,00 per uur, per logopedist.
- Reiskosten binnen werkgebied: €0.
- Reiskosten buiten werkgebied: €15,00 per rit.
Continuïteit
De praktijk is dagelijks geopend van 08:00 tot 17:30. Op afspraak is de praktijk ook ’s avonds of in het weekend geopend. Op alle locaties van het Twentsch Logopediecentrum wordt gestreefd naar continuïteit van de behandeling. Dit betekent dat er ook in de schoolvakanties wordt behandeld. Het kan voorkomen dat een behandeling moet worden verplaatst naar een andere locatie of digitale zorg. Dit gebeurt altijd in overleg met u of de ouder/verzorger.
Betalingsvoorwaarden
De uitgebreide betalingsvoorwaarden zijn opgesteld door de NVLF en in te zien via: Algemene voorwaarden NVLF.
De verkorte betalingsvoorwaarden zijn als volgt:
- De behandelingen vinden plaats volgens afspraak en dienen bij verhindering tenminste 24 uur van te voren worden afgezegd, uiterlijk de werkdag ervoor voor 17.00 uur. Afspraken op maandag, kunnen kosteloos worden afgezegd tot zondagavond 20.00 uur bij uw behandelaar.
- Te laat afgezegde ( uitgezonderd ziekte, familieomstandigheden) of niet nagekomen afspraken (ongeacht de reden) worden bij u persoonlijk in rekening gebracht en worden niet door de zorgverzekeraar vergoed.
- De declaraties van de behandelingen worden direct bij de zorgverzekeraar in rekening gebracht. Maakt u gebruik van een restitutiepolis of mocht blijken dat u onvoldoende of niet verzekerd bent, dan bent u zelf verantwoordelijk voor het voldoen van de declaraties.
- Voor aan-huis-behandeling geldt een toeslag.
Privacy
U mag ervan uitgaan dat alles wat u met de logopedist bespreekt, geheim blijft. Alleen met uw toestemming (en van uw kind vanaf 12 jaar) of op basis van een wettelijke verplichting zullen gegevens aan derden worden verstrekt. Over gegevensverstrekking aan andere hulpverleners van u (zoals de huisarts of specialist) wordt u geïnformeerd. Indien u bezwaar heeft tegen de verstrekking kunt u dat aangeven.
Dit alles geldt ook voor de periode na afronding van uw behandeling of dat van uw kind. Er zal dus zorgvuldig met uw gegevens worden omgegaan om te voorkomen dat deze bij anderen terecht komen die daar niets mee te maken hebben. Er is een bewaarplicht van 15 jaar voor (para)medische dossiers. U mag te allen tijde uw logopedisch dossier inzien, wijzigingen of veranderingen doorgeven of aanpassingen doorvoeren. Wilt u een kopie van uw dossier, dan kan dit tegen een vergoeding van €7,50. Wij (be)handelen volgens de wet WGBO, u kunt de wettekst inlezen op; http://hulpgids.nl/recht/wettelijke-regelingen/wettekst-wet-op-de-geneeskundige-behandelingsovereenkomst-(wgbo).html
Tarieven 2024
Prestatiecode | Tarief |
4000 | €40,00 |
4001 | €60,00 |
4002 | €40,00 |
4010 | €20,00 |
4011 | €40,00 |
4057 | €100,00 |
4061 | €100,00 |
4214/4215/4216/4217 | €40,00 |
Klachten
Waar mensen werken kunnen fouten worden gemaakt. Wij doen ons uiterste best om dit te voorkomen. Mocht u niet geheel tevreden zijn met onze diensten, meld dit dan bij de behandelend logopedist. Komt u er niet uit? Dan kunt u uw klacht voorleggen aan de praktijkhouder: Galina Schouten (06-54244315).
Alle logopedisten werkzaam bij het Twentsch Logopediecentrum zijn aangesloten bij de NVLF en hierdoor automatisch aangesloten bij Klachten- en geschillenregeling Paramedici. Informatie over de Klachten- en geschillenregeling Paramedici vindt u op onderstaande link: http://www.klachtenloketparamedici.nl/default.aspx
Door gebruik te maken van onze diensten, gaat u akkoord met onze algemene voorwaarden.
Twentsch Logopediecentrum, oktober 2024